Rólunk

Tan Kapuja Buddhista Egyház 1991-ben jött létre öt buddhista kisközösség összefogásaként: Átama – A Nyugati Tanítvány Nemes Tantrikus Köre, Magyarországi Nyingmapa Közösség, Kvanum Zen Iskola, TeKi KaGyü és a Mennyei Trón Öt Elem Rend. Az Egyház még ebben az évben létrehozta felsőoktatási intézményét, a Tan Kapuja Buddhista Főiskolát, hogy a buddhizmus tanítását és kultúráját felsőfokon képviselje Magyarországon. 2004-ben elvállalta egy közoktatási intézmény, a Kis Tigris Gimnázium és Szakiskola fenntartói feladatait is. Jelenleg az Egyház hét közösségből áll: Átama – A Nyugati Tanítvány Nemes Tantrikus Köre, Magyarországi Nyingmapa Közösség, Mokusó Zen Ház, A Tan Kapuja Zen Közösség, TeKi KaGyü, Buddhista Vipasszaná Társaság, Mennyei Trón Öt Elem Rend.

Az Egyházat az Egyházi Tanács irányítja, melynek tagjai:
Elnök: Mireisz László
Elnökhelyettes: Tátrai Tibor (Átama)

Tagok:
Jakab Katalin (Magyarországi Nyingmapa Közösség)
Yvon Bec (Mokusó Zen Ház)
Dobosy Antal (A Tan Kapuja Zen Közösség)
Farkas Attila Márton (TeKi KaGyü)
Altmann Andrea (Buddhista Vipasszaná Társaság)
Varga László (Mennyei Trón Öt Elem Rend)

Egyházi ügyvivő: Cser Zoltán
Egyházi titkár: Kalmár Csaba
Gazdasági vezető: Baranyai Ágnes
Nemzetközi kapcsolattartó: Agócs Tamás
Asszisztens, mindenes: Ullrich Gergely

A 108 alapítóhoz

Háromféle feladata van egy buddhista törekvőnek. Az első és legfontosabb megvalósítani a megvilágosodott tudat állapotát. A második és szintén fontos feladata az, hogy a Tan, amely a megvilágosodást tanítja, a világ végezetéig fennmaradjon. A harmadik pedig az, hogy a megvilágosodásra törekvők közösségének tagjaként támogassa a Buddha útján járó lényeket. Valószínűleg mindháromnak szerepe volt abban, hogy 1991. május 27-én este 8 órakor, a Kosztolányi Művelődési Házban összejöjjön l08, különböző buddhista irányzathoz tartozó, a buddhizmus iránt elkötelezett vagy vele rokonszenvező ember. Megtartotta az I. Összejövetelt (Zsinatot), megalapította a Tan Kapuja Buddhista Egyházat, és egyben elhatározta egy iskola létrehozását, amely a buddhista vallás világképét felsőfokon oktatja. Ez lett a Tan Kapuja Buddhista Főiskola, amely még azon év őszén megkezdte működését.

A 108 alapító közösen támogatta a buddhizmus magyarországi meghonosodását, és elősegítette a buddhista vallás megismertetését, hiszen úgy gondolta, egy olyan vallásos világkép, amelyben a tudatosodás az út és a megvilágosodás a cél, talán a Kárpát-medencében is otthonra találhat.

A száznyolcas szám a Buddha száma, a Buddha 108 ismertetőjelét jelképezi. A mala, az imafüzér 108 szeme a buddhai világkép teljességének jelképe. Egy mantra vagy dzsapa 108-szor elmondva mindenre kiterjed. Egy mozdulat 108-szor elvégezve mindenre kihat. A 108 kifejezi azt az egységet, amely a sokból jön létre, és jelképezi azt az egészet, amely részekből áll össze. (Talán ezért volt Szkítiának 108 nemzetsége.)

Mi, akik különböző irányzatok és közösségek követőiként részesei voltunk annak, hogy egy egésszé álljon össze mindaz, amit magunkban a buddhai tanításból hordoztunk, most, tíz év múltával rátekintettünk az Egyházra, egy szertartással megerősítettük létét és megbeszéltük az aktuális feladatokat.